< < scroll horizontally > >

Playing in Fields of Reeds

2014 - Ongoing


Introduction

The loss of my grandmother was a painful experience for my family. It left us in a state of denial, unable to speak about her passing. It defined my attitude to the topic of death for years, shutting it out of my life. Later, I met another family with a different view. Their business as caretakers of a cemetery has made death a natural part of their lives. It shaped even the attitude of their youngest boys, who play hide and seek through the maze of mausoleums. The more I spent time with this family, the more I got accustomed to talking openly about death. When I spoke of my cemetery visits, people were appalled at my interest in such a bleak topic. Their reaction reflects how our culture generally shuns death instead of embracing it as an integral part of life.

With Playing in Fields of Reeds, I want to show that there exist other ways of living in harmony with death in Egypt, such as that which I witnessed in this cemetery. This led me to the ancient Egyptians, who dedicated their lives to constructing magnificent tombs, which they envisioned as gateways to a blissful field of reeds —their conception of the afterlife. Just like for the boys, for them, death was not a compartmentalised aspect of their world but an ever-present backdrop to life. To bridge these two attitudes, I juxtapose the photographs, which I have taken in this cemetery, with ancient Egyptians sculptures and visual representations of funerary gardens and the afterlife. In doing so, I portray an Egyptian cemetery, where the real and imagined, the past and present, life and death are woven together in harmony.



اللعب في حقول القصب

٢٠١٤ - مستمر



مقدمة

كانت وفاة جدتي تجربة مؤلمة لي ولعائلتي حيث أصبحنا لمدة طويلة بعد فقدانها في حالة من الإنكار غير قادرين على التحدث عنها. حددت هذه التجربة علاقتي بفكرة الموت كشئ مكروه ومنبوذ لا أتطرق اليه على الإطلاق. ولكن حين قابلت عائلة أخرى ذات وجهة نظر مختلفة بدأ الجدار الذي بنيته بيني وبين هذا الموضوع أن ينهار.

جعل عمل هذه العائلة كرعاة للمقابر الموت جزءًا طبيعيًا من حياتهم وحياة أولادهم الصغار الذين يلعبون الغميضة بين متاهة الأضرحة و الشواهد. وكلما قضيت وقتًا أطول معهم، كلما اعتدت على التحدث عن الموت ومواجهة المشاعر التي دفنتها لمدة طويلة. عندما بدأت أتحدثت عن زياراتي للمقابر، شعر الناس حولي بالفزع من اهتمامي بموضوع كئيب كهذا، مما جعلني أرى رد فعلهم كمرآة تعكس كيف تتجنب ثقافتنا الموت بدلاً من احتضانه كجزء لا يتجزأ من الحياة.

من خلال هذا المشروع، أردت أن أوضح أن هناك طرقًا للتعايش مع الموت في مصر مثل تلك التي شاهدتها في هذه المقبرة مما جعلني أنظر إلى تاريخ مصر القديم حيث كرس القدماء المصريون حياتهم لبناء مقابر عظيمة تصوروها كبوابات للحياة الآخرة التي في إعتقادهم عبارة عن حقول من القصب. تمامًا مثل الأولاد التي قابلتها، بالنسبة للقدماء المصريين لم يكن الموت جانبًا معزولاً عن عالمهم بل تمحور حوله جزء كبير من حياتهم.

لتشبيه هاتين الرؤيتيين للموت ببعض، أضفت إلى الصور التي التقطتها في هذه المقبرة منحوتات القدماء المصريين وتماثيلهم التي صوروا من خلالها الحدائق الجنائزية والحياة الآخرة. بذلك ترسم صوري شكل لمقبرة مصرية يندمج فيها الواقع مع الخيال والحاضر مع الماضي والحياة مع الموت معًا في وئام.