Threads of Memories

2012


Introduction

During my bachelor thesis project, I set out to investigate how to enhance the storytelling experience of a book by exploring non-linearity, navigable structures and web narratives. My proposed multiscreen experience intersects different media, in an attempt to extend the book reading experience rather than substituting it. The result is an interactive space structured around the book’s content, making use of the dynamic exploratory qualities of the digital world. The web platform extends the verbal content visually with the addition of my short documentary, while the mobile platform extends the interactivity of the reader by encouraging a navigable experience around the city with the possibility of uploading their own content to the platform. 

The book I chose to engage with in my project is The Story of Cairo, written by British orientalist Stanley Lane-Poole in 1902. In his book, Lane-Poole describes the city of Cairo as a medieval city resisting the European modernity. He writes that the true Cairene’s ideas “date back from the Middle Ages, like his dress, his religion, his social habits, his turns of speech, his calm insouciance, his impenetrable reserve, his inveterate negation of ‘worry.’” In my short film documentary, I juxtapose Lane-Poole’s words —recorded as a voiceover— with scenes I filmed of the locations and buildings he describes. Interwoven with archival footage, my film compares a historical vision of Cairo seen through the eyes of an orientalist with my contemporary perspective exploring the city I grew up in. Through this temporal juxtaposition, I shed light, more importantly, on the internalised exoticisation of Cairo which I and many Cairenes are victims of.



للذكريات خيوط

٢٠١٢



مقدمة

هدفت من خلال مشروع تخرجي هذا أن أبحث عن كيفية تحسين تجربة قراءة الكتب الروائية من خلال الكشف عن طرق السرد غير الخطية المتاحة بواسطة الشبكة الالكترونية وخصائصها التفاعلية. يتكون مشروعي المقترح من منصة تفاعلية متعددة الشاشات تمزج وسائط متنوعة محاولة بذلك توسيع تجربة قراءة الكتاب بدلاً من استبدالها.

تعرض المنصة عند دخولها عبر شاشة الكمبيوتر محتوى بصري بالإضافة الى المحتوى المكتوب حيث تتضمن علي فيلم وثائقي صورته لبعض المقاطع من الكتاب. بينما توسع المنصة عند استخدامها عبر شاشة الهاتف المحمول إمكانية القارئ على التفاعل مع القصة وأحداثها حيث تشجع على التنقل بين الأماكن المذكورة في الكتاب وإضافة تجارب القارئ الخاصة سواء كانت صور أو فيديوهات أو كتابات.

أخترت لمشروعي كتاب بقلم الكاتب المستشرق البريطاني ستانلي لين بول بعنوان قصة القاهرة، فيه يصف مدينة القاهرة في عام ١٩٠٢. يصف لين بول المدينة بأنها مدينة من العصور الوسطى تقاوم الحداثة الأوروبية حيث أفكتر القاهريين الحقيقيين ”تعود إلى العصور الوسطى، مثل لباسه، ودينه، وعاداته الأجتماعية، وتعبيراته في كلامه، وعدم مبلاته الهادئة، واحتياطه الذي لا يمكن اختراقه، ونفيه الراسخ للقلق.“ من خلال فيلمي الوثائقي القصير، أقوم بوضع كلمات لين بول -المسجلة كتعليق صوتي- جنبًا إلى جنب مع المشاهد التي صورتها للمواقع والمباني التي يصفها. مستخدماً لقطات أرشيفية، يقارن فيلمي الرؤية التاريخية للقاهرة من خلال عيون المستشرق مع منظوري المعاصر حيث أستكشف المدينة التي نشأت فيها. من خلال هذا التجاور الزمني، ألقي الضوء على كيف تبنيت انا والكثير من سكان القاهرة نفس الرؤية الاستعمارية التي تغرِّب القاهرة. 
 


Web-documentary Interface


< < scroll horizontally > >

Interface Mockup